Potřebujete si vyměňovat dokumenty s orgány veřejné správy nebo podnikajícími fyzickými osobami a chtěli byste to dělat elektronickou cestou? Pokud vás už nudí nekonečné posílání e-mailů a pomalé vyřizování potřebných záležitostí poštou, seznamte se s novým trendem. Datové schránky představují rychlejší a levnější způsob přeposílání dokumentů než e-mail. Dokonce pomocí této služby můžete podávat i daňová přiznání. Všechny taje této jedinečné služby vám odkryje www.hardyn.cz.
Jak tato služba funguje
Datové schránky mají podobu elektronického úložiště, které mají orgány veřejné správy i některé podnikatelské subjekty zřízeny ze zákona. Jiní si je mohou vytvořit na svou vlastní žádost stejně jako vy. Datová schránka vám zefektivní komunikaci. Bude vám do ní chodit většina úředních písemností, které je možné si uložit a mít tak vše důležité pohromadě. Žádný dopis se už nezatoulá a důležité e-maily nebudete muset hledat ve své nevyžádané poště.
Další výhodou je, že přístupová hesla vám umožní vstup také do informačních systémů sociální a finanční správy pro sledování stav vašeho pojištění a daňových povinností.
Jak datovou schránku získat?
Prvním krokem je podání žádosti osobně na Czech POINTu nebo vyplněním elektrického formuláře. Ten pošlete buď e-mailem, nebo klasicky poštou na Ministerstvo vnitra. Do 3 dnů byste měli mít datovou schránku zřízenou.
Existuje několik webových rozhraní pro vstup do datové schránky ale dostanete se do ní i přes aplikaci Datovka nebo iDatovka. Pro přihlášení vám postačí unikátní jméno a heslo, které se doporučuje každých 90 dní měnit.
Zajímá vás, kdo službu využívá?
Seznam držitelů datových stránek najdete na portálu veřejné správy. Jsou zde uvedené fyzické osoby, podnikající fyzické osoby, právnické osoby a orgány veřejné moci, které datové schránky používají.