Jak správně vybrat a zapojit subwoofer do auta

subwoofer

Patříte mezi milovníky basů a pořídili jste si do svého vozu subwoofer? Pokud ano, zbývá už jenom poslední krok, kterým je jeho zapojení. Pokud si na něho netroufáte, je určitě lepší oslovit profesionála, který si s tím poradí. Na druhou stranu platí, že pokud máte alespoň základní zkušenosti, neměl by být problém zapojit subwoofer do auta svépomocí. Podívejte se, jak na to.

Jaký subwoofer je lepší?

Aktivní subwoofer

aktivni-subwoofer

Nejprve je třeba zohlednit to, jaký typ subwooferu vlastně máte. Dnes na trhu existují dvě varianty. Tou první variantou je takzvaný aktivní subwoofer. Ten se hodí každému, kdo nemá příliš vysoké nároky na basovou linku a stačí mu průměrné řešení. Aktivní subwoofer je možné charakterizovat jako řešení, které v ozvučnici kombinuje jak samotný subwoofer, tak i zesilovač. Jde tedy v principu jenom o jeden jediný kus, který umístíte do vozidla. Už tato charakteristika jasně přispívá k tomu, že zapojení bude poměrně jednoduché. Pokud se podíváme i na parametry tohoto řešení, tak je sice nabídne
 nižší výkon RMS, ale běžně lze dosahovat i 150 W, což je pro většinu průměrných lidí v podstatě dostačující. Pokud nehledáte žádné velké profesionální řešení, tato varianta vás rozhodně nezklame a nabídne přesně to, co potřebujete.

Pasivní subwoofer nabídne větší výkon

pasivni-subwoofer

Druhou možností je takzvaný pasivní subwoofer. Zde už jistě tušíte, že půjde o provedení větší. A to hlavně z toho důvodu, že budete potřebovat ještě další součást, kterou je zesilovač. Bez něho se při zapojení pasivního subwooferu neobejdete. Pokud se podíváme na technické parametry, tak toto řešení nadchne vyšším výkonem RMS, kdy běžné hodnoty jsou kolo 250 – 300 W. Drobným negativem tohoto řešení může být naopak to, že je nejenom objemnější a zabere více prostoru, ale i to, že zapojení bude o něco složitější. V podstatě jde o to, že do vašeho vozu musíte umístit nejenom subwoofer jako takový, ale samozřejmě i zesilovač. Obě možnosti je třeba přirozeně nakoupit samostatně. Jedna bez druhé se v podstatě neobejde.

Kabeláž je základ

kabelaz

Pamatujte, že se neobejdete bez kvalitní kabeláže, kterou bude nutné natáhnout jak k samotnému subwooferu, tak v podstatě také k zesilovači. Obvyklé umístění zesilovače a logicky i samotného subwooferu je v zadní části vozu, za zadními sedadly. Pokud jde o standardní zesilovač, tak ho mnoho lidí umísťuje přímo na zadní část sedadel. Pokud se jedná o subwoofer, tak ten je velmi často v podstatě jenom postavený v zavazadlovém prostoru. Kabeláž tedy musíte natáhnout přímo sem. Prioritou je samozřejmě napájení, které by mělo být taženo přímo od akumulátoru. Zde nezapomínejte také na pojistku, která napájecí okruh chrání. Měla by být umístěna co nejblíže akumulátoru. Jedině tak zajistíte to, že nedojde k případnému poškození jednotlivých zařízení. Nyní je třeba opět zohlednit, co konkrétně budete připojovat. Pokud připojujete jenom subwoofer, a to jak pasivní, tak i aktivní s dvoukanálovým zesilovačem, je možné vést kabel pod prahem na levé straně vozidla – levou stranou je myšlena ta, když ve voze klasicky sedíte. Stejným způsobem je dobré vést i RCA kabel od autorádia. Pamatujte, že svazky kabelů je dobré k sobě přichytit třeba elektrikářskou páskou. Důležité je i to, aby byly vedeny suchým místem, nebo i to, aby nemohlo dojít k jejich poškození – třeba proto, že v některých místech nejsou dokonale ukryté.

Důležité je u vedení kabelů dodat jednu klíčovou informaci, která se týká toho, co vše plánujete napojovat. Pokud půjde o zesilovač čtyřkanálový, nebo o další, který bude využitý na reproduktory, není tato levá cesta úplně ideální. V takovém případě doporučujeme vést kabely středovým panelem, a to až pod zadní sedadla. Pokud je tato cesta příliš komplikovaná, je možné jako alternativu zvolit pravou část vašeho vozidla. Hlavním důvodem je případné rušení, které na sebe může vázat jak napájecí kabel, tak RCA kabel. Je proto prioritou, aby byly co možná nejdále hlavního kabelového svazku vašeho vozidla. Stejně, jako jsme v úvodu upozorňovali na povinnost pojistky, nesmíme zapomínat také na nutnost ukotvení zesilovače. To je přirozeně nutné provést co nejblíže jemu samotnému. Pokud je řešení, které je poměrně hojně využíváno a jeví se jako nejlepší možnost, potom je možné využít šrouby zadních pásů, nebo jiné originální šrouby s kvalitním spojem. Pokud se na nich nachází lak, je třeba je nejprve důkladně očistit.

Myslete na potřebu redukci

Autorádio má RCA výstupy

RCA výstupy

Kudy vést kabely tedy víte. Nyní je důležité i to, aby jednotlivé kabely bylo možné snadno připojit. Ne vždy se to povede. Klíčové je určitě vaše autorádio. Pokud má pár RCA výstupů na externí zesilovač, máte v podstatě vyhráno. Kabely jednoduše propojíte právě vaše autorádio a subwoofer – popřípadě zesilovač a ten následně napojíte na subwoofer. Zde ale pozor na zohlednění toho, jak budete ve svém autě řešit celkový zvuk. Máme na mysli fakt, že my se aktuálně zaměřujeme na to, že k výstupu RCA napojíte klasický aktivní subwoofer, nebo k němu napojíte standardní dvoukanálový zesilovač, ke kterému bude připojený pasivní subwoofer. Pokud ale v budoucnu plánujete další zesilovač přidat – třeba pro vaše reproduktory, nebo budete kupovat rovnou čtyřkanálový zesilovač, dostáváte se do problému. Buď bude nutné opatřit si autorádio, které nabídne dva páry RCA výstupů, nebo bude nutné myslet na nutnost obejití celého problému. Na tuto cestu se budete muset vydat i ve chvíli, kdy RCA výstup na vašem autorádiu není.

Autorádio nemá RCA

integrovaný HI INPUT výstup

V případě, kdy vaše autorádio RCA výstup nemá, je třeba začít tento problém řešit, a to oklikou. První možnost může spočívat v tom, že investujete do nového autorádia a budete hledět na to, aby RCA výstup nebo výstupy mělo. Pokud toto není pro vás ta ideální cesta, existuje ještě druhá. Konkrétně ta, že pořídíte subwoofer nebo zesilovač, který má integrovaný HI INPUT výstup. Ten vám umožní paralelní spojení přímo s reproduktorem. Tím nijak neomezíte ani jeho funkčnost, ani kvalitu výsledního zvuku. Důležité je říci, že pokud se jedná o dražší zesilovač, dá se očekávat, že tento výstup mít bude. Pokud jde o subwoofer, dá se očekávat, že tento výstup bude mít rozhodně ten aktivní. Proto doporučujeme i toto konkrétně zohlednit při výběru. Ušetříte si mnoho hlavně budoucích starostí.

HIGH/LOW adaptér

HIGH/LOW adaptér

Samotné připojení vám pomůže realizovat takzvaný HIGH/LOW adaptér. Ten je tou nejlepší volbou, jakou můžete udělat. Už jenom proto, že nabídne hned dvě varianty zapojení. Tu první jsme zmínili výše a je spojená s tím, že dojde k paralelnímu připojení k jednomu z reproduktorů ve vašem voze. Druhou možností je připojení přímo za vaše autorádio, a to k reproduktorovým výstupům. Roli zde hraje hlavně existence ISO konektoru. Pokud není k dispozici, určitě není třeba zoufat, jelikož v takovém případě by měla problém pomoci vyřešit nejlépe vhodná redukce.

Nezapomeňte ani na případné odhlučnění

odhlučnění vašeho automobilu

Jak je vidět, zapojení subwooferu nemusí být zase až tak složitou záležitostí. Na závěr však dodejme, že už před samotným zapojením je dobré začít řešit i otázku odhlučnění vašeho automobilu. A to z toho důvodu, že zlepšíte samotný zvuk, stejně jako eliminujete případné ozvěny, stejně jako můžete celkem dobře eliminovat i případné vibrace, které při přehrání hudby mohou vznikat.