Ojeté hákové nosiče kontejnerů versus lanové nosiče. Kterou verzi vybrat?

Nákladní vozidla s nosiči kontejnerů představují nejzákladnější součást výbavy každé odpadové, stavební a bezpočtu dalších firem.

Nové i ojeté hákové nosiče kontejnerů, stejně jako klasické lanové nosiče nabízejí mnohem větší flexibilitu oproti skříňovým či valníkovým řešením.

V jaké situaci je ale lepší volit hákové nosiče a kdy raději spoléhat na lano? Podívejme se na obě možnosti blíže, abyste se mohli sami rozhodnout, které z nich ve své práci uplatníte spíše.

Nové i ojeté hákové nosiče kontejnerů nabízí vysokou míru přesnosti při manipulaci s nákladem

Nákladní auta Mercedes-Benz (či jiných značek), které mají podvozek s hydraulickým hákovým nosičem kontejnerů jsou nepostradatelné pro celou řadu odvětví. Uplatnění nachází při likvidaci odpadu, stavebnictví, terénních úpravách a mnoha dalších činnostech. Hákové nosiče používají (samozřejmě vedle lanových) rovněž silničáři.

Řidič jednoduše nacouvá ke kontejneru, propojí hák nosiče s hákem kontejneru a hydraulické rameno vyzvedne a usadí kontejner na podvozek.

  • oproti lanovým nosičům umožňují hákové nosiče mnohem snazší a přesnější usazení kontejneru
  • jejich výhodou je také lepší manévrovatelnost v úzkých prostorách
  • vyzvednutí a usazení ze země na podvozek nebo naopak z podvozku na zem je velice rychlé – v průměru trvá cca 90 sekund
  • hákové nosiče dokáží pracovat s mnoha typy kontejnerů, ale i jiných nákladů, pokud mají vhodný úchyt pro hák. Jeden nákladní vůz s hákovým nosičem tak může zastat práci více specializovaných vozů
  • a v neposlední řadě je velkou výhodou tohoto řešení to, že řidič může vše ovládat dálkově z kabiny, bez nutnosti vystupovat. Šetří se tak čas i energie, nemluvě o větší bezpečnosti práce.

I lanové nosiče ale mají své výhody

A z dobrého důvodu patří mezi nejrozšířenější nosiče u nákladních aut. Sestávají se ze sklopitelné plošiny vybavené navijákem a ocelovým lanem, které vytahují kontejner či jiný náklad na podvozek.

Lanové nosiče jsou nedocenitelné především v místech, kde je málo prostoru nad nákladním vozem, oproti hákovým nosičům jej totiž tolik nepotřebují a stačí jim poměrně nízký nakládací a vykládací úhel. Proto se využívají například v uzavřených strukturách či místech, kde se vyskytuje nějaká nadzemní překážka (například pod mosty).

Jsou také vhodnější pro těžší náklady nežli hákové nosiče, protože váha nákladu je pomalu vytahována po plošině, jejíž náklon lze podle potřeby měnit.tak, aby byla váha rovnoměrně rozložena a snížilo se napětí tažného lana.

Na rozdíl od hákových nosičů vyžadují lanové nosiče také manuální zapojení lana na hák kontejneru, řidič (nebo jeho pomocník) musí tedy opustit kabinu. Lanové nosiče rovněž nedovolují tak velkou manévrovatelnost jako nosiče hákové – kontejner musí být vždy přesně srovnán s nakládací a vytahovací plošinou.

Jaké řešení je pro vás lepší?

Ani hákový ani lanový nosič není nutně lepší než ten druhý. Je pravdou, že hákový nosič uplatníte spíše, pokud často operujete s různými typy nákladů a také pokud upřednostňujete snadnost ovládání a větší manévrovatelnost.

Na druhou stranu pro velké a hlavně těžké náklady bude lepší pořídit nosič lanový. Pokud navíc víte, že budete pracovat v prostorách, kde není z nějakého důvodu dostatek prostoru nad kabinou, bude lanový nosič přímo nezbytností.

Vzít v úvahu ale musíte i některé proměnné závislé na vašem byznysu – například cenu, dostupnost servisu pro daný nosič ve vaší lokalitě, ale i obecné či lokální regulace (třeba směrnice o hlučnosti provozu, bezpečnosti na staveništi apod.). To už je ale zase téma, které by si vyžádalo samostatný článek…